چه چالش هایی در فراگیر شدن اینترنت اشیاء وجود دارد؟

با افزایش روز افزون اهمیت استفاده از اینترنت اشیاء، این تکنولوژی برای گسترش با چالش هایی مواجه است که سعی می شود در این مقاله به گوشه ای از این چالش ها اشاره کنیم.

یخچال هوشمند

یکی از داغ‌ ترین مباحث سال‌ های اخیر دنیای فناوری همین اینترنت اشیاء می باشد. هدف اینترنت اشیاء به‌ ظاهر ساده است و قصد دارد دستگاه‌ ها و گجت‌های مختلف را از طریق اینترنت به یکدیگر متصل کند. قابلیت‌ های متعدد این فناوری موجب شده شرکت‌ ها و استارتاپ‌ های بسیاری روی آن تمرکز کنند و ایده‌ های آنها به ساخت محصولاتی مانند یخچال‌ های هوشمند و گجت های هوشمند و غیره منجر شود.

internet-of-things

اما این حجم عظیم از انتظارات موجب پیش‌بینی صحیح آنها از آینده نمی‌شود. موانع چشمگیری در سر راه توسعه‌ ی اینترنت اشیاء قرار دارد که موجب می‌شود فراگیر شدن آن کُندتر از روند کنونی شود. این مشکلات حل‌ شدنی هستند؛ اما شرکت‌ ها و صنایع باید توجه ویژه‌ ای به آنها داشته باشند تا در آینده، موجب ناهموار شدن مسیر این فناوری نشود. در ادامه برخی از عوامل مسئله‌ ساز برای اینترنت اشیاء را بررسی می‌کنیم.

از جمله این چالش ها می توان به:

۱. دسترسی به اینترنت
۲. هزینه‌های چشمگیر
۳. امنیت و حفظ حریم شخصی
۴. افزایش حجم داده‌ها
۵. کمبود آگاهی مصرف‌ کنندگان

اشاره کرد.

AMS-BG2-min

۱.دسترسی به اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء روی کاغذ اصول ساده‌ای دارد و مزایای بسیاری برای کاربران فراهم می‌کند. از جمله ویژگی‌ های مثبت آن می‌توان به‌ نظم برنامه ریزی دقیق و کاهش خطاهای انسانی برای کاربران اشاره کرد. با وجود این، نباید مهم‌ترین نیاز این فناوری که دسترسی همیشگی به اینترنت است را نادیده گرفت. بدون اتصال پایدار و دائمی به اینترنت، IoT نمی‌تواند عملکرد چندان مطلوبی داشته باشد. در حالی‌ که دسترسی به اینترنت برای بیشتر کاربران مشکل محسوب نمی‌شود ولی هنوز نقاط زیادی در دنیا وجود دارد که همچنان اتصال مناسبی ندارند یا هیچ پوشش شبکه‌ ای در آنها دیده نمی‌شود.

شرکت‌ های بسیاری مانند گوگل و فیسبوک سعی کرده اند با ارائه راه‌ حل‌ های بسیاری مانند بالون‌ های دارای WIFI یا اینترنت ماهواره‌ ای رایگان بر این مشکل غلبه کنند؛ اما همه‌ ی آنها فاصله‌ ی زیادی با اجرا در مقیاس جهانی دارند. حتی کشورهای دارای زیر ساخت قدرتمند اینترنت مانند ایالات متحده‌ ی آمریکا دارای مناطقی هستند که در آنها پوشش اینترنت ضعیف‌ تر است یا حتی وجود ندارد. به‌‌ همین‌ دلیل؛ دسترسی جهانی به اینترنت باید بهبود پیدا کند تا اینترنت اشیاء در سراسر دنیا در دسترس باشد.

۲.هزینه‌ های چشمگیر

ساخت محصولات جدید با حسگرهای جدید شاید کار چندان دشواری از نظر صنایع به‌ نظر نرسد؛ اما قرار دادن این حسگرهای جدید در زیر ساخت‌ های فعلی موجود در سراسر جهان یا جایگزین‌ کردن آنها، قطعاً امری دشوار محسوب می‌شود. یکی از ایده‌ های اصلی اینترنت اشیاء، قرار دادن حسگرهای مختلف در جاده‌ ها، چراغ‌های راهنمایی، ساختمان‌ ها و سایر زیر ساخت های شهری جهت هوشمندسازی این مکان ها است که نیازمند صرف هزینه‌ ی بسیاری خواهد بود. بسیاری از شرکت‌ های خوشبین به آینده اینترنت اشیاء، همچنان در حال‌ بررسی میزان سوددهی و موفقیت این روند در آینده هستند تا مطمئن شوند سرمایه‌ گذاری‌ های سنگین آنها در مقیاس وسیع بازدهی خواهد داشت.

با تولید حسگرهایی با قیمت تمام‌ شده‌ی کمتر پیشرفت‌ هایی برای کاهش هزینه‌ های مربوط به اینترنت اشیاء صورت گرفته است. البته، این پیشرفت‌ ها کافی نیستند و گام‌های بلندتری برای استفاده وسیع از چنین فناوری‌ هایی در تمامی جنبه‌ ها نیاز است. تا زمان حل این مشکل، استفاده از اینترنت اشیاء در تمامی محصولات و ابعاد زندگی انسان، امری دست‌ نیافتنی به‌ نظر خواهد رسید.

IoT-Security

۳.امنیت و حفظ حریم شخصی

بدون شک حفظ حریم خصوصی و تأمین امنیت، یکی از دغدغه‌ های اصلی کاربران و کسب‌ و کارها به‌ شمار می‌رود. در سال‌ های اخیر، حمله‌ های عظیمی از جمله انتشار عکس‌ های خصوصی اشخاص مشهور بعد از هک‌ شدن سرویس iCloud را شاهد بوده‌ایم. این مسائل موجب بدبینی بسیاری از افراد به نگهداری اطلاعات حساس و خصوصی به‌ صورت آنلاین شده است. وقتی همه‌ چیز از وسایل آشپزخانه گرفته تا لباس‌ ها به اینترنت متصل باشد، معنای اصلی حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کمی متفاوت خواهد بود. شرکت‌ ها باید به مشتریان خود نشان بدهند که می‌توانند از اطلاعات شخصی آنها به‌ درستی محافظت کنند تا در نهایت، کاربران راضی به خرید محصولاتی متصل به اینترنت اشیاء شوند. برای مثال، کفش‌ های متصل به اینترنت تمامی نقاطی را ثبت می‌کند که کاربر در آنها حضور داشته است. این امر تهدیدی بزرگ برای حریم شخصی شناخته می‌شوند؛ به‌ همین‌ دلیل ممکن است مشتریان علاقه‌ی بسیار کمی به استفاده از آنها نشان دهند.

۴.افزایش حجم داده‌ها

افزایش تعداد دستگاه‌ های متصل به اینترنت، موجب افزایش میزان داده‌ ی تولید شده در واحد زمان می‌شود. هم‌اکنون، بسیاری از شرکت‌ ها آمادگی لازم برای جمع‌ آوری حجم بسیار زیاد داده‌ ی دستگاه‌ های متصل برای عملکرد مناسب اینترنت اشیاء را ندارند. گام‌ های بسیاری برای آمادگی کسب‌ و کارها به‌ منظور میزبانی چنین حجم عظیمی از داده‌ ها نیاز است. افزایش فضای ذخیره‌ سازی یکی از نیازهای ضروری است که حافظه‌ های خانگی یا سرویس‌ های ابری می‌تواند آن را تأمین کند. ابزارهای بهینه‌ تر برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ های کسب‌ و کارها می‌تواند به عملکرد بهتر اینترنت اشیاء کمک کند. وقتی تمامی مطالب گفته‌ شده را شرکت‌ های مختلف رعایت کنند، سرعت گسترش اینترنت اشیاء نیز افزایش پیدا می‌کند.

۵.افزایش آگاهی مصرف‌ کنندگان

در حالی‌ که اینترنت اشیاء به موضوع بحث‌ برانگیز میان شرکت‌ های بزرگ و اهالی فناوری تبدیل شده، بسیاری از مردم عادی از آن بی‌ خبر هستند. در تحقیقی که به‌ تازگی انجام شده، بیش از ۸۰ درصد مصرف‌ کنندگان از وجود اینترنت اشیاء اظهار بی‌ اطلاعی کرده‌اند. حتی اطلاع از وجود فناوری این‌ چنینی موجب نمی‌شود تا مشتریان علاقه‌ی بیشتری به محصولات مبتنی بر اینترنت اشیاء از خود نشان دهند. این تحقیق نشان‌ دهنده‌ی نبودِ آگاهی مناسب میان افراد جامعه از وجود این فناوری و قابلیت‌ های گسترده‌ ی آن است.

وقتی مشتریان دانش کافی از اینترنت اشیاء نداشته باشند، طبیعتاً علاقه‌ی کمتری نیز به آن نشان می‌دهند و سرعت گسترش آن کاهش پیدا می‌کند. این درحالی است که برخی حوزه‌ های اینترنت اشیاء مانند فناوری‌ های پوشیدنی، با استقبال بیشتر کاربران مواجه شده که می‌تواند راه‌ حلی برای افزایش محبوبیت این فناوری باشد. نتیجه‌‌ی علاقه‌‌ی کاربران تمرکز بیشتر شرکت‌ های سازنده روی فناوری‌ های پوشیدنی، از جمله ساعت‌ های هوشمند و دستبندهای پایش سلامت شده است. با این‌ حال، بسیاری دیگر از زمینه‌ های اینترنت اشیاء سال‌ های زیادی با فراگیری همگانی فاصله دارند.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵. تعداد آرا: ۲

تاکنون رأی نداشته است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید