وب اشیاء یا WoT چیست؟

وب اشیاء یا WoT یکی از اصطلاحات رایجی است که امروزه به عنوان داغترین موضوع در بین محققین مورد بحث قرار می‌گیرد. وب اشیاء (WoT) یک مفهوم محاسباتی است و به معنی استفاده از فناوری وب برای ایجاد قابلیت ارتباطات برای اشیاء هوشمند است. امروزه ایده های بسیاری در این زمینه در حال مطرح شدن هستند از جمله ماشین های هوشمند، شهر هوشمند و هوشمندسازی ساختمان ها که زیر مجموعه ای از اینترنت اشیاء می باشند. WoT از جهاتی بسیار شبیه به IoT و در بعضی دیگر به شدت متفاوت است. WoT از IoT الهام گرفته شده است زیرا دستگاه های متداول روزمره به وب متصل هستند و می توانند از طریق سیستم های مختلفی ارتباط برقرار کنند.

وب اشیاء

معماری وب اشیاء

اینترنت اشیاء بر لایه شبکه متمرکز است و سعی دارد تا همه چیز را به یکدیگر متصل کند. این در حالی است که بسیاری از ارتباطات در بستر اینترنت از طریق وب و پروتکل های مرتبط با آن نظیر HTTP ،FTP و POP صورت می پذیرد. وب اشیاء در لایه کاربرد حضور دارد و در بالای IoT قرار می گیرد، هدف آن همگام سازی و ترکیب داده های دریافتی از جهان اشیاء می باشد. معماری وب اشیاء از چهار لایه تشکیل شده است:

  • لایه دسترسی (Access)

این لایه مسئول تبدیل هر چیز به موضوع وب است و به دسترسی اشیاء به اینترنت می‌پردازد و اطمینان می‌دهد که آنها خدمات خود را از طریق API وب در معرض دید قرار می‌دهند.

  • لایه قابلیت یافتن (Find)

تمرکز این لایه ارائه راهی برای یافتن و تعیین چیزها در وب است. این لایه تضمین می کند که اشیاء شما فقط می‌توانند توسط سایر سرویس گیرندگان HTTP مورد استفاده قرار گیرند، همچنین می‌توانند قابل جستجو و به طور خودکار توسط سایر برنامه های WoT نیز استفاده شوند.

  • لایه اشتراک گذاری (Share)

این لایه مشخص می کند چگونه داده های تولید شده توسط اشیاء می تواند به شیوه ای کارآمد و ایمن در وب به اشتراک گذاشته شود. در این سطح، مجموعه ای از پروتکل های وب کمک می‌کنند.

  • لایه ترکیب (Compose)

در نهایت ما نیاز داریم تا به یک درک از ادغام داده ها و خدمات برسیم و از ابزارهای وب مانند نرم افزار تجزیه و تحلیل و پلت فرم های مخلوط اطلاعاتی بدست آوریم که تمامی این ها در لایه چهارم صورت می گیرد.

معماری وب اشیاء

مزیت های وب اشیاء

با افزایش روزانه‌ی اشیاء دیجیتالی گام منطقی بعدی استفاده از اکوسیستم و زیرساخت جهانی وب جهت ساخت برنامه ‌های کاربردی IoT است. با پنهان کردن پیچیدگی و تفاوت بین پروتکل‌ های مختلف حمل ‌و نقل در IoT وب اشیاء اجازه می‌دهد تا توسعه ‌دهندگان بدون اینکه از چگونگی عملکرد پروتکل‌ها آگاه باشند بر برنامه‌های خود تمرکز کنند. با استفاده از تمامی این استانداردها برای سناریوهای IoT انواع جدیدی از برنامه‌ های تعاملی ایجاد می ‌شوند و دستگاه ‌ها می‌توانند با برنامه ‌های کاربردی و خدمات وب مدرن به‌ راحتی ارتباط برقرار کنند.

همانطور که گفته شد وب اشیاء تنها با بالاترین لایه (OSI 7) که برنامه‌ها، سرویس‌ها و داده‌ها را مدیریت می‌کند سر و کار دارد. در مقایسه با بسیاری از پروتکل ‌ها و استانداردهای موجود در IoT مدل برنامه ‌نویسی در وب به ‌طور قابل ‌توجه ای از نظر یادگیری ساده‌تر و قابل‌ استفاده‌ تر است. هر کسی با مهارت‌ های برنامه ‌نویسی وب می‌تواند وب‌ سایت ‌ها و اپلیکیشن ‌ها را نه ‌تنها در زمینه‌ی محتوای چند رسانه ‌ای بلکه با داده‌ های به هنگام از دنیای فیزیکی طراحی کند.

قابل ذکر است اگرچه وب اشیاء (WoT) بر استفاده از استانداردهای وب برای تبادل داده‌ ها بین دستگاه ‌ها تأکید می‌کند اما در مورد چگونگی اتصال دستگاه ‌ها به یکدیگر چیزی نشان نمی‌دهد به ‌عبارت‌ دیگر، دستگاه می‌تواند به‌ صورت آشکار به وب متصل شود و به ‌طور عمومی توسط هر کسی در دسترس باشد.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

تاکنون رأی نداشته است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید