هوشمندسازی گلخانه ها

برای تامین مواد غذایی بیش از ۹ میلیارد نفر که تا سال ۲۰۵۰ روی زمین زندگی خواهند کرد، کشاورزی با چالش های فراوانی رو به رو است. تولید مواد غذایی به رغم دسترسی محدود به زمین های زراعی، نیاز روز افزون به آب و دیگر عوامل قابل پیش بینی مانند تاثیر تغییرات اقلیمی که تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید، از جمله این چالش ها می باشد. یک راه برای رسیدگی به این مسائل و افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی، استفاده از تکنولوژی های جدید، گلخانه ها و کنترل هوشمند گلخانه ها است که منجر به کشاورزی هوشمند می شود.

green house یا به اصطلاح گلخانه محلی با دیواره و سقف شفاف از جنس شیشه یا پلاستیک جهت رشد و نگهداری گل و گیاه می باشد. دیواره های شفاف گلخانه امکان ذخیره انرژی خورشیدی در این فضا را ایجاد می کند که گلها و گیاهان را در فصل زمستان از گزند سرما و در فصل تابستان از گرما در امان نگه می دارد.

گل و گیاه

هر یک از گلها و گیاهان جهت رشد نیازمند شرایط خاص و مطلوبی از نظر شدت نور، دمای روزانه، دمای شبانه، میزان رطوبت هوا و خاک دارند. با توجه به نیاز روز افزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل گلخانه ها به عنوان محیطی کنترل شده مطرح گردیده و به یکی از سودآورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده‌ است.

با وجود سرمایه‌ گذاری های زیادی که در این زمینه صورت می‌گیرد، فقدان مدیریت صحیح در احداث گلخانه، انتخاب مکان، نوع گلخانه و پوشش آن و کنترل عوامل فوق که به دلیل اشتباهات انسانی نیز به وجود می آید باعث عدم بهره‌وری مناسب از سرمایه و امکانات خواهد شد. به همین دلیل هوشمندسازی گلخانه ها امروزه یکی از ارکان مهم در بالابردن بهره‌وری گلخانه ها در دستور کار هر سرمایه گذاری در این راستا قرار دارد.

کنترل هوشمند گلخانه

بهینه سازی فرآیندها و استفاده از منابع و بهره برداری مؤثر از گلخانه ها هدف اصلی هوشمندسازی می باشد که اینترنت اشیاء می تواند به تمام این اهداف جامه ی عمل بپوشاند. تکنولوژی اینترنت اشیاء علاوه بر افزایش تولید محصولات قادر خواهد بود تا سطح کیفیت کشاورزی را نیز افزایش دهد. اجرای کشاورزی هوشمند هزینه بالایی در مزارع بزرگ دارد. در این سیستم، سنسورها در مکان های مختلف در زمین زراعی نصب می شوند تا اطلاعات مربوط به خاک و گیاهان را جمع آوری کرده تا از این داده ها برای پیشگیری از بیماری های مختلف استفاده شود ولی حجم وسیع زمین های کشاورزی نیازمند سرمایه هنگفتی جهت تامین ابزارهای مورد نیاز هوشمندسازی است.

AMS 200

مزایای کنترل هوشمند گلخانه‌ ها

  • صرفه جویی در مصرف آب
  • افزایش تولید در واحد سطح (۱۵ برابر فضای آزاد)
  • تولید بیش از یک محصول در سال
  • افزایش کیفیت محصول (با کنترل بهتر آفات با روش‌های کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم)
  • استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدرو پونیک
  • عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت
  • تولید محصول در تمام فصل‌ های سال
  • اشتغال زائی بیشتر در واحد سطح
  • امکان استفاده از تکنیک های جدید کشاورزی مانند کشت طبقاتی

شرکت آزمون الکترونیک خزر با تولید دستگاه های هوشمندسازی با نازلترین قیمت و استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا همچون MQTT , LPWAN… گام بلندی جهت تحقق اهداف هوشمندسازی در تمامی زمینه ها اعم از کشاورزی برداشته است.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

تاکنون رأی نداشته است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید