بلاک چین به زبان ساده

بلاک چین (blockchain) یا زنجیره قالب ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است که در حقیقت این فناوری زنجیره‌ ای از بلوک‌ ها می باشد و در هر بلوک هر اطلاعاتی می تواند ذخیره شود. اطلاعات ذخیره شده در هر بلوک به صورت زنجیره ای با هم ارتباط برقرار می کنند.

تکنولوژی بلاک چین

زنجیره بلاک چین در حال رشد است و رکوردهای اطلاعاتی به آن اضافه می‌شوند به آن معنی که هیچ کامپیوتر مرجع و مرکزی برای نگهداری کل زنجیره وجود ندارد و تنها نودها (Node) یک کپی از کل زنجیره را در اختیار خواهند داشت. نود (Node) به کامپیوترهایی گفته می شود که به شبکه متصل شده و یک کپی از بلاک چین را دریافت می‌ کنند.

بلاک چین و اینترنت اشیاء

بیت کوین و ارزهای دیجیتال غیر متمرکز، از مهم‌ ترین و موفق‌ ترین کاربرد فناوری بلاک چین هستند ولی استفاده از فناوری بلاک چین تنها محدود به ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین نمی شود. اینترنت اشیاء یکی از حوزه هایی است که می تواند از قابلیت های این فناوری استفاده کند. فناوری بلاک چین حلقه گمشده در حل مسائل امنیتی و حریم خصوصی اینترنت اشیاء است.

فناوری بلاک چین با رویکرد غیر متمرکز خود احتمال از کار افتادن شبکه را از بین می‌ برد و یک اکوسیستم مقاوم‌ تر برای دستگاه‌ ها ایجاد می‌کند. همچنین الگوریتم رمزنگاری استفاده شده توسط بلاک‌ چین، داده‌ های مشتریان را خصوصی‌ تر می‌کند. در واقع آنها در کنار هم می‌ توانند برخی از موانع اجرای فناوری‌ ها را از بین ببرند.

به طور کلی داده‌ ها در بلاک چین به سه روش می‌ توانند ذخیره شوند:

داده‌های رمزگذاری‌ نشده:

همه مشارکت‌ کنندگان در یک بلاک چین‌ می‌ توانند داده‌ ها را به صورت کاملا شفاف و واضح مشاهده کنند.

داده‌ های رمزگذاری‌ شده:

این داده‌ ها رمزگذاری شده هستند و فقط کسانی که کلیدهای رمزگشایی را داشته باشند قادر به مشاهده آنها خواهند بود. به این ترتیب در این روش فقط افراد خاصی که کلید رمزگشایی را دارند می‌ توانند داده‌ ها را به صورت شفاف و واضح مشاهده نمایند.

داده‌های هش‌ شده:

این داده‌ ها با یک تابع خاص، به هش تبدیل می‌شوند تا ثابت شود که تقلبی در کار نخواهد بود. هش یک فرمول ریاضی تصادفی و پیچیده است که بر روی متن ساد (Plain Text) انجام می شود تا یک متن رمزی با اندازه ثابت را در خروجی به ما بدهد.

blockchain

از مزایای بلاک ‎چین برای اینترنت اشیاء می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اجرای رمزنگاری سبک ‎وزن در تجهیزات اینترنت اشیاء
  2. بهبود امنیت، حفظ حریم خصوصی و افزایش قابلیت اطمینان در تجهیزات هوشمند
  3. بهبود مقیاس‎ پذیری و قابلیت همکاری در بین اشیاء هوشمند
  4. کمک به اجرای قراردادهای هوشمند و تکامل مقررات قانونی
  5. تعریف پروتکل ‎های یکپارچه امنیتی به منظور کاهش زمان تاخیر
  6. تحول بیشتر به داده‎ محوری در کل اکوسیستم اینترنت اشیاء

زمانی که سیستم ها بخواهند با یکدیگر در تعامل باشند، ضروری است که یک استاندارد مورد توافق برای همگام سازی وجود داشته باشد که در عین حال ایمن و معتبر نیز باشد. بدون یک ساختار منسجم، به ازای هر دستگاهی که به سیستم IoT اضافه می‌شود، تهدیدات بیشتری خواهیم داشت. ترکیب اینترنت اشیاء با بلاک‌ چین به‌ منظور ساخت دفتر کلی امن و نفوذ ناپذیر و همچنین ترکیب هوش مصنوعی با بلاک چین به منظور رفع مشکل ضبط و نگهداری داده‌ ها کاملا منطقی به‌ نظر می‌ رسد.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تاکنون رأی نداشته است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید