وای فای ۶ (Wi-Fi 6) چیست؟

Wi-Fi 6 ﯾﺎ اﺻﻄﻼح ﻓﻨﻰ آن ۸۰۲.۱۱ax، ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﻧﺴﺨﻪ از اﺳﺘﺎﻧﺪارد ۸۰۲.۱۱ ﺑﺮاى اﻧﺘﻘﺎل بیسیم داده ﻫﺎ در ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎى ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮى اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮدم ﺑﻪ آن واى ﻓﺎى ﻣﻰ ﮔﻮﯾﻨﺪ و ﯾﮏ ﻧﺴﺨﻪ ارﺗﻘﺎء ﯾﺎﻓﺘﻪ از اﺳــﺘﺎﻧﺪارد ﻗﺒﻠﻰ واى ﻓﺎى یعنی وای فای ۵ اﺳــﺖ ﮐﻪ ۸۰۲.۱۱ac ﻧﺎم ﮔﺬارى ﺷﺪه ﺑﻮد. وای‌ فای ۶ نسل بعدی اتصال وای‌ فای است که هنوز همان وظایف پایه‌ ای، یعنی متصل‌ کردن شما به اینترنت را انجام می‌ دهد.

Wi-Fi 6 یک استاندارد به‌ روز رسانی شده است که با دستگاه‌ ها به ویژه روترها سازگار است و می‌ تواند در انتقال سیگنال‌ های وای‌ فای کارآمدتر عمل کند. این فناوری کامپیوترها و دستگاه های iot را قادر می سازد داده ها را با استفاده از سیگنال های رادیویی انتقال دهند.

WI-Fi 6

سرعت Wi-Fi 6

سرعت وای فای ۶ هنوز در عمل و با سخت‌ افزارهای مختلف تست نشده و نمی‌توان سرعتی واقعی و عملیاتی را برای آن متصور بود. طی بررسی کارشناسان شرکت سی نت سرعت Wi-Fi 6 در دنیای واقعی به سختی به ۳۰% بیشتر از نسل قبلی این استاندارد (وای فای ۵) می‌ رسد. سرعت نظری محاسبه شده برای آن چیزی در حدود ۱۰ گیگا بیت در ثانیه است.

در محیط‌ هایی که تعداد زیادی دستگاه باید به یکدیگر و شبکه متصل شوند Wi-Fi 6 تاثیرگذاری مثبتی دارد، اما در خانه‌ های کوچک با چند دستگاه متصل به شبکه این اختلاف به سختی قابل تشخیص است. برای داشتن اتصالی پر سرعت تحت استاندارد Wi-Fi 6 قطعاً شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما (ISP شما) نیز باید سرعت بالایی را پشتیبانی کند.

با توجه‌ به توضیحات گفته‌ شده، نتیجه می‌گیریم حداکثر سرعت دستگاه‌ های هوشمند لزوماً بیشتر نخواهد شد؛ اما با اجرای نسل جدید حفظ سرعت در شبکه‌ هایی با دستگاه‌ های زیاد آسان‌ تر می‌ شود. Wi-Fi 6 طراحی شده تا به نقاط دسترسی شبکه مثل روترها اجازه دهد به صورت کارآمدتری به درخواست‌ های هم زمان کاربران و دستگاه‌ های بیشتر پاسخ دهند.

فناوری های مورد استفاده در Wi-Fi 6

دو فناوری مورد استفاده که موجب افزایش سرعت اتصالات WiFi 6 می شوند MU-MIMO و OFDMA نام دارند. فناوری MU-MIMO به‌ معنای چند ورودی، چند خروجی چند کاربره است که امروزه در روترها استفاده می‌ شود و به روتر این امکان را می‌ دهد که هم‌ زمان با ۴ دستگاه ارتباط برقرار کند. وای‌ فای ۶، این تعداد را به ۸ دستگاه افزایش می‌ دهد.

mu-mimo

OFDMA مخفف عبارت Orthogonal Frequency Division Multiple Access است که امکان ارائه‌ ی داده را به چند دستگاه ممکن می‌کند یعنی به روتر اجازه می‌ دهد هم زمان در یک کانال سیگنال به چند کلاینت خدمت‌ رسانی کند. در واقع فناوی OFDMA برای این منظور به‌ کار می‌ رود که خروجی هر سیگنال وای‌ فای دریافتی از روتر را به‌ حداکثر برسانیم. تمامی این موارد موجب می‌ شوند میزان محموله‌ های داده منتقل شده بین روتر و دستگاه‌ ها بیشتر شود.

OFDMA

فناوری وای فای ۶ مسلماً نوید سرعت بیشتر را می دهد و یک جهش بزرگ در دنیای تکنولوژی است. هرچند اتحادیه وای‌ فای برنامه صدور گواهینامه خود را برای دستگاه‌ هایی که از ۸۰۲.۱۱ax استفاده می‌ کنند آغاز کرده، اما هنوز تا فراگیر شدن Wi-Fi 6 زمان باقی است. تجهیزات سازگار با این استاندارد تازه در حال روانه شدن به بازار هستند. تلفن‌ های هوشمند مانند گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ و آیفون ۱۱ از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌ کنند. اگرچه روترهای Wi-Fi 6 را می‌ توان در قفسه فروشگاه‌ ها مشاهده کرد اما تا زمانی که اکثر دستگاه‌ های موجود در خانه نتوانند از آن پشتیبانی کنند نمی‌ توانید از تمام مزایای آن برخوردار شوید.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تاکنون رأی نداشته است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید