iot system

اینترنت اشیاء یا IOT چیست؟

احتمالا در این روزها واژه اینترنت اشیاء IOT را زیاد شنیده باشید اما معنا و یا کاربرد آن را می دانید؟ نظریه اینترنت اشیاء، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون بیان شد و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیاء بی‌ جان که امکان برنامه ریزی دارند، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آنها را سازماندهی و مدیریت کنند. اما تنها حدود چند سال است که به طور جدی در دنیای IT بر روی این مبحث تحقیق و کار می شود و نکته جالب اینجاست که بدانید با درک اهمیت این امکان در حال حاضر اکثر کسب و کارها در حال حرکت به سمت استفاده وسیع از این تکنولوژی هستند. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد IOT بدست بیاورید با ما همراه باشید.

iot impact

مثال ساده برای اینترنت اشیاء

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، مفهوم اینترنت اشیاء یعنی اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت. به کمک اینترنت اشیاء برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. برای نمونه می توان به یخچال های هوشمند که به اینترنت متصل هستند و شما را از موجودی و تاریخ انقضاء مواد خوراکی داخل یخچال با خبر می سازند و یا لیست خریدی از مایحتاج در حال اتمام را که در یخچال نگهداری می کنید برای شما ارسال می کنند اشاره کرد. در واقع، اینترنت اشیاء شما را قادر می سازد تا اشیاء مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

هوشمندسازی

اینترنت اشیاء فرصت هایی برای ادغام مستقیم دنیای فیزیکی و سیستم های مبتنی بر کامپیوتر ایجاد می کند، سیستم هایی مانند خودروهای هوشمند، یخچال های هوشمند و خانه های هوشمند که این روزها در مباحث و مجالس مختلفی به آنها اشاره می شود و لازم است که بدانید همه این دستگاه ها در زیر مجموعه اینترنت اشیاء قرار می گیرند.

سوال: اینترنت اشیاء چگونه تعامل با دنیای فیزیکی را تحت تاثیر قرار می دهد ؟

دزدگیر اماکن

پاسخی کوتاه برای این سوال:

از اینترنت اشیاء (IoT) به عنوان انقلاب صنعتی بعدی در راستای هوشمندسازی ماشین ها یاد می شود. IoT روش تعامل تمام کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان را با دنیای فیزیکی تغییر خواهد داد. در اینجا بیشتر به روند پیشروی و رشد IoT در دنیا می پردازیم. تعاریف زیادی از اینترنت اشیاء توسط انجمن های مختلف تحقیقاتی بر اساس نوع نگرش آن‌ها به نقاط قوت این ایده بیان شده‌ است. دلیل چند وجهی بودن این مفهوم به نام‌گذاری این ایده یعنی «اینترنت اشیاء» بر می گردد. این نام از دو کلمه تشکیل شده‌ است، کلمه اول (internet-اینترنت) به دیدگاه شبکه گرایی این مفهوم تأکید دارد درحالی که کلمه دوم چیزها (things-چیزها یا همان اشیاء) به حرکت به سمت اشیاء عمومی که در یک بسته مشترک قرار گرفته‌ اند تأکید می‌کند.

iot circle

در چند سال اخیر سازمان های بزرگی در دنیا مانند IBM و (BI Intelligence (BusinessInsider از نزدیک رشد اینترنت اشیاء را دنبال کرده اند و بنا بر تحقیقات، تجزیه و تحلیل هایی که این سازمان ها بر روی این قضیه انجام داده اند چگونگی تاثیر IoT در محیط هایی مانند تولید، پزشکی، حمل و نقل، کشاورزی و … مورد بررسی قرار گرفته است.

iot

در یک گزارش جدید از این سازمان ها یک تخمین و پیش بینی از بازار رو به رشد اینترنت اشیاء ارائه شده که شامل رشد استفاده از دستگاه های IoT، میزان سرمایه گذاری و میزان بازگشت سرمایه در این اکوسیستم می باشد. در اینجا برخی از نکات کلیدی این گزارش آمده است:

پیش بینی حاکی از آن است تا سال ۲۰۲۰ در کل حدود ۸.۲ میلیارد دستگاه روی اینترنت اشیاء وجود خواهد داشت و تخمین زده‌ می شود که بیش از ۳۰ میلیارد دستگاه به صورت بیسیم به اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۵ وصل خواهند شد که این به واسطه نزدیک به ۶ تریلیون دلار هزینه ای است که برای اینترنت اشیاء تا ۵ سال آینده خرج خواهد شد. در تحقیق و مطالعه صورت گرفته ۸۳ درصد متخصصان تکنولوژی و کاربران مرتبط با اینترنت با ایدهٔ اینکه اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۵ تأثیرهای مفید و بسزایی در گسترش تکنولوژی خواهد داشت، موافقت کردند. تجارت جزء اصلی اینترنت اشیاء قرار خواهد گرفت؛ کسب و کارها می توانند روند کار خود را بهبود دهند با:
۱) کاهش هزینه های عملیات.
۲) افزایش بهره‌وری.
۳) گسترش بازار و محصولات جدید.

در حال بارگذاری ...

آزمون الکترونیک خزر

شرکت آزمون الکترونیک خزر با توجه به تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام داده است و به واسطه مخترعین و متخصصین مجرب در این رشته که در اختیار دارد. در راستای بهره‌وری از این تکنولوژی (اینترنت اشیاء iot) در حال تولید دستگاه های کنترلی هوشمندی است که جهت ارسال اطلاعات از اینترنت اشیاء جهت ارتباط با نرم افزارهای تحت وب و اندرویدی استفاده می کند.
بدین منظور برای سهولت مدیریت و برنامه ریزی در این قابلیت، نرم افزارهای اندرویدی و تحت وب نیز توسط برنامه نویسان شرکت طراحی شده است. به وسیله این نرم افزارها تجربه لذت بخشی از مدیریت و برنامه ریزی دستگاه ها از طریق اینترنت اشیاء برای کاربران ایجاد می گردد.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۵

تاکنون رأی نداشته است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید