qos_1

معرفیBroker

در MQTT برای قابلیت انتشار–اشتراک (pub – sub) نیاز به یک امکانی مانند سرور وجود دارد که به اصطلاح به آن بروکر (broker) گفته می شود. بروکر در حقیقت قلب اصلی ارتباط کلاینت ها با هم می باشد. یعنی یکی از کلاینت ها به عنوان مثال یک مطلب یا موضوعی را publish می کند و مابقی کلاینت ها می توانند آن را از طریق بروکر subscribe کنند و پیام را ببینند. این پروتکل بسیار شبیه ارتباط کلاینت سرور است ولی کلاینت/سرور نیست.

در مقالات معرفی MQTT و یا MQTT به زبان ساده به طور مفصل درباره پروتکل MQTT توضیح داده شده است.

MQTT-on-Raspberry-Pi

بروکرهای مختلفی وجود دارند که شما به راحتی با نصب بر روی یک سرور شخصی قادر به ایجاد Broker اختصاصی خواهید بود.

اما راه دیگری نیز وجود دارد، استفاده از بروکرهای رایگان، که این سرویس را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می دهند و هیچ نیازی به انجام عملیاتی برای استفاده وجود ندارد.

در ادامه به چند نمونه از این بروکرها اشاره خواهیم کرد.

site_preview

eclipse iot

اگر سعی کرده باشید برنامه ای بسازید، قطعاً نام Eclipse برایتان آشنا خواهد بود. Eclipse یکی از معروف ترین IDE موجود برای برنامه سازی در زبان های مختلف است.

اما Eclipse در حوزه IDE متوقف نشده و با توجه به رشد روز افزون اینترنت اشیاء در حال ارائه خدمات IOT می باشد. بروکر IOT ایجاد شده توسط Eclipse از دو پروتکل MQTT  و CoAP پشتیبانی می‌کند و کاربر بدون هیچ هزینه ای می تواند از خدمات آن استفاده کند. این بروکر علاوه بر ارتباط ساده از ارتباط رمزگذاری شده TLS هم بهره می برد، با استفاده از TLS داده ها بین بروکر و دستگاه رمزگذاری می شود که امنیت بالاتری را برای تبادل اطلاعات تأمین می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت iot.eclipse.org مراجعه کنید.

site_preview

cloud MQTT

یکی دیگر از سرویس های محبوب IOT سرویس Cloud MQTT می باشد. این بروکر از سرویس های ابری آمازون استفاده می‌کند و پروتکل های MQTT را هم به شکل ساده و هم به شکل رمزگذاری شده پشتیبانی می‌کند. البته این سرویس خدمات را به صورت کاملاً رایگان عرضه نمی‌کند و تا اتصال ۱۰ دستگاه به صورت رایگان عمل می‌کند و برای اتصال دستگاه های بیشتر نیاز به خرید اکانت وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر به سایت cloudmqtt.com مراجعه کنید.

connect-any-device

HiveMQ

HiveMQ یکی دیگر از سرویس دهندگان MQTT در حوزه IOT است و در مدتی که معرفی شده محبوبیت بالایی کسب کرده است. سرویس HiveMQ خدمات رایگانی در حوزه MQTT عرضه می‌کند که از کیفیت و سرعت بالایی نیز برخوردار است. این سایت خدمات دیگری هم در زمینه اینترنت اشیاء ارائه می دهد که قابل خریداری می باشد ولی سرویس MQTT رایگان است.

برای مشاهده آنلاین تعداد داده هایی که در بروکر در حال تبادل است می توانید از این آدرس استفاده نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۲

تاکنون رأی نداشته است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید