FinTech (فین‌ تک) چیست؟

Fintech مخفف Financial Technology به معنای فناوری مالی به استفاده از تکنولوژی‌ برای کارآمدتر کردن خدمات مالی اشاره دارد. واژه فین‌ تک به کمپانی‌ هایی اشاره دارد که با استفاده از تکنولوژی قصد دارند تجربه‌ ی کاربر را در زمینه‌ ی خدمات مالی تغییر دهند و به ارائه اپلیکیشن‌ ها یا محصولاتی می پردازند. Fintech یا فناوری مالی شامل تمامی نوآوری های مالی دیجیتال از جمله ارزهای دیجیتال تا حسابداری های دوگانه می‌ شود و در هر کسب و کار با توجه به نیازهای مربوطه می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر سیستم های فناوری مالی (Fintech) سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کرده اند. استفاده کنندگان از این فناوری برای انجام اعمال مالی به دردسر نمی افتند و قادر خواهند بود سریعتر رشد کنند و از هزینه های خود بکاهند در نتیجه می توانند منابع مالی خود را در بخش های دیگر مورد استفاده قرار دهند.

خدمات فین‌ تک (FinTech)

شرکت های بزرگ در زمینه مالی دیگر با هم رقابت ندارند و اکثر استفاده‌ کنندگان فین‌ تک کسب‌ و‌ کارهای کوچک و متوسط هستند. این حوزه در حال حاضر انواع فعالیت‌ های مالی، پرداخت‌ های خرد مثل خرید کارت شارژ، پرداخت‌ های کلان بین بانکی و بین ارزی، تخصیص چک با گوشی‌ های هوشمند، بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک را شامل می شود. در زیر به چند موضوع دیگر که شرکت ها و استارتاپ ها در آن حضور دارند به صورت تیتر وار اشاره شده:

  • پرداخت پول فرد به فرد دیگر یا سازمان به سازمانی دیگر
  • ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده مانند لایت کوین و بیت کوین
  • بورس و سرمایه گذاری در اوراق بهادار
  • مدیریت شخصی مالی و حفظ سرمایه شخصی
  • تامین سرمایه های شخصی و دولتی
  • بانکداری الکترونیک و از بین رفتن شعبه های بانکی
  • کسب و کار های فناوری بیمه
  • قانون گذاری در مورد کسب و کار های مالی و فناورانه
fintech-types

انواع فین‌ تک (FinTech)

همانطور که گفته شد فین‌ تک صنایع و کسب و کارهای مختلفی را شامل می‌ شود. انواع و تقسیم‌ بندی‌ های فین‌ تک عبارتند از:

۱- وام دادن (Lending): در این روش می‌توان صفر تا صد فرآیند دریافت وام را به صورت کاملا آنلاین بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام داد.

۲- اینشورتک (InsureTech): به کسب و کارهایی که در راستای خدمات بیمه‌ ای با استفاده از قابلیت‌ های فناوری فعالیت می‌ کنند، اینشورتک می‌گویند و در این روش همه خدمات به صورت الکترونیکی و آنلاین بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد انجام می‌ شود.

۳- خدمات پرداخت (PayTech): این سیستم‌ ها فرآیندهای انتقال مالی را به شکل الکترونیکی و بلادرنگ انجام می‌ دهند. از معروف ترین شرکت‌ های خدمات پرداخت می‌ توان به پی‌ پال و پی‌ پینگ اشاره کرد.

۴- رگ‌ تک (RegTech): رگ‌ تک‌ ها تلاش می‌ کنند که بتوانند در کوتاه‌ ترین زمان ممکن قوانین و مقررات را برای انواع کسب‌ و کارها و استارتاپ‌ ها پیاده‌ سازی کنند و باعث کاهش هزینه‌ ها می‌ شوند. قابل ذکر است که این نوع از فین تک به بانک‌ ها نیز این امکان را می‌ دهند تا بر نحوه اجرایی قوانین نظارت داشته باشند.

۵-  ارزهای رمزنگاری شده (Cryptocurrency): این ارزها همان پول آنلاین و اینترنتی هستند که با استفاده از تکنولوژی‌ های مختلف رمزنگاری شده‌ اند و ماهیت فیزیکی ندارند.

۶-  سرمایه‌ گذاری (WealthTech): با این روش مشتریان قادر هستند که از طریق گوشی های هوشمند بتوانند ابزارهای مالی خودشان را خرید و فروش کنند. از جمله نمونه‌ های موفق آن در دنیا استارتاپ‌ های هجبل (Hedgeable) و ادپار (Addepar) هستند.

۷- رمیتنس (Remittance): این نوع از فین تک به افرادی که مهاجرت کردند و یا به هر دلیل مشکل انقال پول و درآمد خودشان را به داخل کشور دارند کمک می کند.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تاکنون رأی نداشته است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید