چه مفاهیمی شهر هوشمند را می سازند؟

مناطق شهری در حال رشد ما را به ایده های خلاقانه شهری نیازمند می کند تا فشار را از روی زیر ساخت های شهری و منابع آن بردارد. این ایده ها می توانند با تکنولوژی بالا یا ساده باشند. ایدهٔ شهر هوشمند، از ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه‌ های مختلف متصل به شبکه اینترنت اشیاء (IoT) بوده و به مسئولان یک شهر اجازه می‌ دهد به صورت مستقیم با جامعه و زیر ساخت‌ های شهری تعامل برقرار کنند.

smart-cities

طی یک دهه اخیر بار‌ها واژه شهر هوشمند را شنیده‌ ایم.

در رابطه با تعریف شهر هوشمند تعاریف بسیار زیادی وجود دارد که ذکر همه آنها در این مطلب نمی‌گنجد، اما اگر بخواهیم یک تعریف ساده، جامع، رسا و فراگیر از شهر هوشمند داشته باشیم این تعریف می تواند به ما کمک کند:

«شهر هوشمند شهری است شهروند محور که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت بهره‌وری بهتر از منابع و امکانات موجود، بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان و حرکت به سمت توسعه پایدار شهری استفاده می شود»

و داری چند معیار اصلی ذیل باشد:

  • حکمروایی هوشمند (Smart Governance)
  • شهروند هوشمند (Smart Citizen)
  • محیط زندگی هوشمند (Smart Environment) 
  • خانه هوشمند (Smart Home)
  • اقتصاد هوشمند (Smart Economy)
  • حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility)
  • انرژی هوشمند (Smart Energy)
iot-for-smart-city-merged-min

از آنجا که شهر‌ها جمعیت زیادی را در آینده جذب می‌کنند، بنابراین استفاده‌ ی موثر و بهینه از منابع، اهمیت زیادی دارد. مردم به طور فزاینده‌ ای از مناطق روستایی به شهر‌ها مهاجرت می‌کنند. تا سال ۲۰۵۰، حدود ۸۶ درصد مردم در کشور‌های توسعه یافته و ۶۴ درصد در کشور‌های در حال توسعه در شهر‌ها زندگی خواهند کرد.

یک شهر هوشمند چه چیزهایی نیاز دارد؟

  • روشنایی هوشمند: کنترل و یکپارچه کردن روشنایی شهری، سنسورها و محرک‌ ها با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء IOT به منظور بهینه سازی مصرف انرژی و رشد امنیت در شهرها.
  • پارکینگ هوشمند: مجموعه‌ ای سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری مبتنی بر اینترنت اشیاء، جهت مدیریت هوشمند تعداد خودروهای موجود در پارکینگ، افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه تردد، ورود-خروج و توقف، کاهش میزان پرسنل درگیر و افزایش میزان ایمنی و دریافت هزینه‌ ها به صورت خودکار و یا دستی.
  • کشاورزی هوشمند: بهینه سازی فرآیندها و استفاده مؤثر از منابع آبی و بهره‌ برداری کارا از زمین، فضای سبز و پارک‌ ها با استفاده از سنسورهای مختلف پایش وضعیت خاک و با به کارگیری تکنولوژی اینترنت اشیاء.
  • مدیریت هوشمند ضایعات: نظارت، جمع آوری، انتقال، پردازش، بازیابی و دفع زباله‌ با استفاده از بسترهای سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری و با فناوری اینترنت اشیاء و یا به زبانی دیگر مدیریت هوشمند جریان زباله از مبدأ به محل دفع.
  • ساختمان هوشمند: خانه هوشمند محلی است که از دستگاه‌ های متصل به هم و اینترنت، برای کنترل از راه دور و مدیریت لوازم و سیستم‌ های هوشمندی همچون روشنایی، امنیت و… استفاده می‌کند.
montrealconnected-min

شرکت آزمون الکترونیک خزر گام بلندی در راستای هوشمندسازی با تولید دستگاه های کنترل هوشمند بر پایه اینترنت اشیاء و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در قالب دستگاه های کوچک با قدرت مدیریتی بالا و مقرون به صرفه از لحاظ قیمت نسبت به دستگاه های هوشمندسازی مشابه و برنامه ریزی و استفاده آسان از دستگاه به دلیل وجود نرم افزار اندرویدی مرتبط برداشته است.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

تاکنون رأی نداشته است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید