جی پی اس چیست؟

سیستم موقعیت یاب جهانی (Global Positioning System) یا جی‌ پی‌ اس (GPS) یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره‌ ای می باشد و منظومه‌ ای با حداقل ۲۴ ماهواره است که زمین را دور می‌زند و دارای ۶ مدار است که در هر مدار ۴ ماهواره قرار دارد.

اولین ماهواره سامانه موقعیت‌ یاب جهانی در سال ۱۹۷۸ با موفقیت به فضا پرتاب شد. هدف اصلی و اولیه این سامانه موقعیت یاب جهانی برای مصارف نظامی بوده است اما از سال ۱۹۸۰ به بعد برای استفاده‌ های غیر نظامی نیز در دسترس قرار گرفت.

این سامانه سیگنال های رادیویی را با فرکانس بالا و به صورت پیوسته ارسال کرده و مکان و زمان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می‌کند، در زمین گیرنده جی پی اس این اطلاعات را از چند ماهواره دریافت کرده و آنها را پردازش می‌کند و موقعیت کاربر را در هر شرایطی از آب و هوا و هر ساعتی از شبانه روز نمایش می دهد.

IOT and Gps

مزیت استفاده از GPS

GPS کاربردهای مختلفی در زمینه های مختلف از جمله ردیابی خودرو، افراد و حیوانات، جلوگیری از سرقت و ردیابی افراد ربوده شده، نقشه برداری، برنامه ریزی مزارع، جلوگیری از آتش سوزی گسترده، پیش بینی زمین لرزه و…. دارد. از جمله مزیت های استفاده از جی پی اس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت بسیار زیاد در موقعیت یابی
  • داشتن پوشش جهانی
  • دارا بودن زمان بندی دقیق
  • تعیین سرعت در سه محور مختصات
  • قابلیت دسترسی همیشگی
  • قابلیت کاربردی در هر شرایط آب و هوایی
  • عدم محدودیت در به کارگیری همگانی
  • دقت نسبی IPPM برای طول های کوتاه از ۱ تا ۱۰۰ کیلومتر
  • توانایی دید همزمان با یک گیرنده

ردیابی خودرو با استفاده از اینترنت اشیاء

همانطور که گفته شده سامانه موقعیت یاب جهانی یا GPS در زمینه های مختلفی قابل استفاده است. امروزه به وسیله یک سخت‌ افزار و نرم‌ افزار، می توان ناوگان خودرویی را به طور کامل مدیریت کرد. با استفاده از اتصال دستگاه به خودرو می توان آن را کاملا هوشمند کرد که این فناوری در دسته‌بندی اینترنت اشیاء (IOT) جای می‌گیرد.

یکی از دستگاه هایی که می توان از آن یاد کرد دستگاه های ردیاب می باشد. ردیاب سخت‌ افزاری است که با استفاده از ماژول GPS می‌ تواند موقعیت مکانی خودرو یا هر شی دیگری که ردیاب بر روی آن نصب شده است را با استفاده از اینترنت در اختیار ما قرار دهد. با ترکیب این سخت افزار با ماژول GPS و استفاده از قابلیت های آن می توان حتی زمانی که در کنار دستگاه نیستید بتوانید وسیله یا فرد را ردیابی کنید.

car-gps

برای دریافت اطلاعات از ردیاب ها می توان از روش های آفلاین، آنلاین و زنده (Real-Time) استفاده کرد که بهترین آنها روش زنده یا Real-Time می باشد. با استفاده از این روش می توان مسیر حرکت را به صورت زنده مشاهده کرد چون دستگاه اطلاعات را همزمان توسط اینترنت از GPS به سرور انتقال می دهد.

از جمله مزیت های استفاده از چنین سیستمی امکان مشاهده موقعیت خودرو، مشاهده عملکرد خودرو، مشاهده جزئیات سفر، رانندگی ایمن و … می باشد.

دزدگیر اماکن

آزمون الکترونیک خزر

شرکت آزمون الکترونیک خزر به عنوان یک شرکت دانش بنیان با توجه به تحقیقات گسترده ای که در زمینه سیستم های موقعیت یاب ماهواره ای انجام داده است و به واسطه مخترعین و متخصصین مجربی که در اختیار دارد در حال تولید دستگاه های موقعیت یاب ماهواره ای آنلاین با بهره گیری از فناوری های ارتباطی IOT (اینترنت اشیاء) است.
برای سهولت مدیریت و مانیتورینگ دستگاه، نرم افزارهای اندرویدی و تحت وب نیز توسط برنامه نویسان شرکت طراحی شده است. نرم افزارهای فوق کلیه امکانات مورد نیاز جهت مشاهده موقعیت و مسیر حرکت وسیله نقلیه به صورت آنلاین و نمایش لحظه ای مقادیر ولتاژ باطری و دینام خودرو، سرعت، دما، تعداد ماهواره های در دسترس، میزان آنتن دهی سیم کارت، میزان شارژ باطری داخلی، شارژ ریالی سیم کارت، تصادف وسیله نقلیه و بسیاری امکانات دیگر را فراهم می نماید.

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز ۲.۳ / ۵. تعداد آرا: ۳

تاکنون رأی نداشته است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید